Obsah

« Zpět na Strom životních situací

Zastupování daňových subjektů

1. Identifikační kód

 

2. Kód

 

3. Pojmenování (název) životní situace

Zastupování daňových subjektů

4. Základní informace k životní situaci

Daňový subjekt a jiná osoba zúčastněná na správě daní (dále též "osoba zúčastněná na správě daní") nemusí mít vždy zájem jednat sama za sebe, např. pro odbornou stránku věci bude mít zájem na tom, aby za ni jednal advokát či daňový poradce.

Za těchto podmínek se osoba zúčastněná na správě daní (dále též "zmocnitel") může dát zastupovat zmocněncem, jehož si zvolí, s výjimkou případů, kdy má něco osobně vykonat; v téže věci může být současně zvolen pouze jeden zmocněnec.

Zmocněnec, nejde-li o daňového poradce nebo advokáta, není oprávněn zvolit si dalšího zmocněnce, s výjimkou zmocněnce pro doručování podle § 28 odst. 5 zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád, ve znění pozdějších předpisů (dále též "daňový řád").

Zmocnitel je povinen vymezit rozsah plné moci tak, aby bylo zřejmé, k jakým úkonům, postupům či řízením se plná moc vztahuje; plná moc může být také vymezena jako generální, kdy zmocnitel udělí zmocněnci plnou moc ke všem úkonům, řízením či postupům před správcem daně.

Není-li rozsah zmocnění vymezen nebo není-li vymezen přesně, vyzve správce daně zmocnitele k úpravě plné moci.

Vůči správci daně je plná moc účinná až od okamžiku odstranění těchto vad (do té doby nebude správce daně akceptovat úkony ze strany zmocněnce), přičemž účinky podání učiněného zmocněncem na základě vadné plné moci zůstávají zachovány, pokud dojde k odstranění vad ve stanovené lhůtě, tzn. zůstávají zachovány úkony, které zmocněnec vůči správci daně učinil před odstraněním vad plné moci.

5. Kdo je oprávněn v této věci jednat (podat žádost apod.)

Plnou moc je oprávněna udělit osoba zúčastněná na správě daní.

6. Jaké jsou podmínky a postup pro řešení životní situace

Podmínkou zastoupení je uplatnění plné moci u příslušného správce daně.

K uplatnění dojde tehdy, když se plná moc dostane do dispozice správce daně, který je příslušný k řízení či postupu, pro který je plná moc uplatněna, tj. kdy je tato plná moc správci daně doručena, je u něho podána osobně apod.

Chcete-li zmocnit daňového poradce ke zpracování a podání daňového přiznání a zajistit si tak prodloužení lhůty pro podání daňového přiznání na 6 měsíců po uplynutí zdaňovacího období (ve smyslu § 136 odst. 2 daňového řádu), je třeba uplatnit příslušnou plnou moc u správce daně nejpozději před uplynutím neprodloužené lhůty.

7. Jakým způsobem můžete zahájit řešení životní situace

Plnou moc je možné vůči správci daně uplatnit:

  • písemně (v listinné podobě), a to buď prostřednictvím provozovatele poštovních služeb, nebo osobně přímo u správce daně; písemná podání musí být vlastnoručně podepsána osobou, která podání činí (v daném případě zmocnitelem, který uděluje zmocněnci plnou moc),

  • ústně do protokolu u příslušného správce daně, nebo

Plná moc musí být podepsána zmocnitelem, tj. daňovým subjektem, popř. jinou osobou zúčastněnou na správě daní, která plnou moc udělila, a to - ať již se jedná o fyzický podpis na listině, která bude správci daně předložena v originále, nebo o elektronickou autorizaci některým ze způsobů, které umožňuje zákon.

Možná je autorizace elektronického podání podepsáním uznávaným elektronickým podpisem, některým ze způsobů autorizace prostřednictvím aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)" nebo odesláním podání správci daně z datové schránky zmocnitele.

8. Na které instituci životní situaci řešit

Plnou moc předkládejte příslušnému správci daně, před nímž chcete být zmocněncem zastupováni, tj. např. příslušnému finančnímu úřadu, resp. nejlépe jeho územnímu pracovišti, na němž máte uložen předmětný spis.

9. Kde, s kým a kdy životní situaci řešit

 

10. Jaké doklady je nutné mít s sebou

Správci daně předložte plnou moc; podpis/y na plné moci nemusejí být úředně ověřeny, ale správce daně je oprávněn v jednotlivých případech toto ověření požadovat.

Pokud má zmocněnec v úmyslu spolu s předložením plné moci před správcem daně rovnou přímo osobně jednat, je třeba, aby předložil rovněž doklad totožnosti (zejména občanský průkaz).

11. Jaké jsou potřebné formuláře a kde jsou k dispozici

Předepsané formuláře nejsou stanoveny.

12. Jaké jsou poplatky a jak je lze uhradit

Správní ani jiné poplatky nejsou stanoveny.

13. Jaké jsou lhůty pro vyřízení

Lhůty pro vyřízení nejsou stanoveny.

14. Kteří jsou další účastníci (dotčení) řešení životní situace

Další účastníci postupu nejsou stanoveni.

15. Jaké další činnosti jsou po žadateli požadovány

Další činnosti nejsou stanoveny.

16. Elektronická služba, kterou lze využít

Podání lze učinit datovou zprávou:

  • odeslanou prostřednictvím datové schránky,

  • opatřenou uznávaným elektronickým podpisem a odeslanou prostřednictvím aplikace "Elektronická podání pro Finanční správu (EPO)", která je pro podání v daňových věcech elektronickou podatelnou správce daně; podání v daňových věcech nelze zasílat na e-mailovou adresu podatelny konkrétního správce daně,

Účinky podání má rovněž úkon učiněný vůči správci daně za použití datové zprávy bez uznávaného elektronického podpisu nebo za použití jiných přenosových technik, které je správce daně způsobilý přijmout, pokud je toto podání do 5 dnů ode dne, kdy došlo správci daně, potvrzeno nebo opakováno některým z výše uvedených způsobů elektronické komunikace, nebo písemně, popř. ústně do protokolu.

Plnou moc lze podat prostřednictvím datové schránky zmocnitele.

Podání plné moci prostřednictvím datové schránky zmocněnce je přípustné pouze po provedené autorizované konverzi, tedy autorizovaném převodu z analogové do digitální podoby, nebo v případě, že je plná moc odesílaná z datové schránky zmocněnce opatřena uznávaným elektronickým podpisem zmocnitele.

17. Podle kterého právního předpisu se postupuje

19. Jaké jsou opravné prostředky a jak se uplatňují

Opravné prostředky nejsou stanoveny.

20. Jaké sankce mohou být uplatněny v případě nedodržení povinností

Sankce nejsou stanoveny.

21. Nejčastější dotazy

 

22. Další informace

Můžete se obrátit na:

23. Informace o popisovaném postupu (o řešení životní situace) je možné získat také z jiných zdrojů a v jiné formě

24. Související životní situace a návody, jak je řešit

 

25. Za správnost návodu odpovídá útvar

Generální finanční ředitelství

Odbor právní a daňového procesu

Lazarská 7

117 22 Praha 1

26. Kontaktní osoba

Nevyplněno

27. Popis je zpracován podle právního stavu ke dni

01.01.2015

28. Popis byl naposledy aktualizován

10.04.2015

29. Datum konce platnosti popisu

Bez časového omezení.

30. Případná upřesnění a poznámky k řešení životní situace